Header Ads

Konspirationsteori: Är teknologi skapad för att gå sönder?



Tidigare har vi kunnat rapportera om det underliga som försiggår i Pokémon GO.
Idag kan vi publicera en ny konspirationsteori - är teknik verkligen gjord för att hålla?

Det finns nog ingen som missat att iPhone 7 ryktas att komma utan 3,5 mm-jacket för hörlurar. Detta är eftersom att telefonen i sig kommer vara mycket smalare och kunna ge ett bättre ljud. Detta innebär dock mer eller mindre att gamla hörlurar som inte stödjer lightning port kommer vara tämligen obrukbara.

Denna kvicka övergång från 3,5 mm-jack till lightning har lett till att folk världen över börjar påstå att teknologiindustrin själva saboterar sina äldre produkter för att få användare att köpa nyare produkter. Utan detta beteende från företagen skulle man inte vilja köpa en ny telefonen var sjätte månad. Och det leder oss till frågan: Är teknologi skapad för att gå sönder?

Läs fler konspirationsteorier här!

Termen "dynamisk föråldring" myntades redan 1924 när General Motors chef, Alfred P Sloan JR, föreslog en årlig översyn av design på sina bilar. Marknaden var genomdränkt och han ville slå nya rekord i sina försäljningar.

Oberoende biltillverkare hade inte råd att återuppfinna sina bilar varje år, samtidigt som kunderna försvann till andra tillverkare för att köpa de senaste modellerna på marknaden.
1932 skrev mäklaren Bernard London att för att få slut på den stora depressionen måste man ha planerat åldrande av produkter. London menade att ekonomiska depressioner drevs av viljan att spara på grund av nedgångar i ekonomin. Detta var skapat av människan och lösningen till det, enligt London, bör också vara skapad av människan. Speciellt tyckte han att vi skulle förelägga åldrande på konsumentprodukter för att uppmuntra en fortsatt cykel av ett konsumtionssamhälle och tillväxten som hör därtill. Detta kan vara saker som att medvetet inkludera gamla delar i en produkt samt aktivt ha ett förebyggande av manipulering eller reparation.

Ett tidigt exempel på detta är "Phoebus Cartel" under 1920-talet. Glödlampstillverkare började med att reducera livstiden på sina lampor till 1000 timmar då de förstod att de kunde tjäna mer pengar genom att låta deras produkter gå sönder så kunder skulle köpa fler.

Apple blev anklagade 2013 för precis samma beteende när de då släppte iOS 7, då folk med äldre telefoner började märka hur batteritiden försämrades markant och hur prestandan blev sämre. Catherine Rampell på The New York Times lät ringa en analytiker för att ta reda på varför detta skedde. Resultatet som kom fram var inget annat än det vi pratat om tidigare: Apple skickade ut uppdateringar gratis till sina användare för att "långsamt"döda äldre enheter, för att få sina användare att köpa den senaste iPhonen. 

Även om Apple har förnekat detta, har flera studier visat att sökningar på "iPhone slow" höjs varje gång Apple släpper en ny version av iOS. Finns det någon poäng för företag att göra såhär förutom viljan att tjäna mer pengar? Behovet av dynamisk föråldring finns.

Att stora tillverkare medvetet gör så att man inte kan byta batteri kan ses som att företaget i sig inte vill att man ska kunna byta, utan hellre uppgradera telefon. Konstant produktion skapar jobb som annars inte hade behövts, samtidigt som det inspirerar till nya teknologiska uppfinningar för att möta efterfrågan för digitala prylar.

Källor: The Guardian, Gizmodo, Technology Student, Daily Mail, Inc, New York Times, BBC

Inga kommentarer

Vänligen notera

Innehållet som publiceras på Typ Android omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du är som kommentatör helt ansvarig för det du skriver.

Använder Blogger.