Header Ads

De fem största flopparna techföretag gjort


Man hör ofta historier om hur stora företag har kommit dit där de är idag. Men den andra sidan då? De företag som det gick bra för, men sedan gick utför? Vilka misstag, missade möjligheter och vilka rent ut sagt, dumma val har techföretag gjort genom åren? Vi listar de fem största techflopparna genom historien:

5. Kodak


Kameraföretaget Kodak patenterade den första digitalkameran redan 1977. Den använda magnetiska kassettband för att förvara bilder som vara ungefär 100 KB stora. Företaget tjänade dock så mycket pengar på film, så det struntade i att utveckla eller gå vidare med den nya teknologin, då de inte förstod potentialen med den.

Kodak fortsatte att satsa på kamerafilm även när det var helt uppenbart att marknaden rörde sig mot den digitala eran. När företaget äntligen började sälja digitalkameror så sålde de med förlust och kunde inte komma ikapp de företag som såg potentialen från början, och just nu förlorar Kodak 200 miljoner dollar om året.

4. Excite


1999 var Excite den näst största sökmotorn på webben, med Yahoo! på första plats. Google var då ingenting i jämförelse och ansågs inte vara ett hot. Sent samma år erbjöd Larry Page att sälja Google till Excite för 750 000 dollar.

Enligt Excite dåvarande VD, George Bell, var den summan pengar mer eller mindre exakt 1% av vad Exictes värde, så finansiering var inte problemet, utan det var Larry Page som insisterade på att om köpet ska gå igenom måste Excite ersätta sin sökteknologi med Googles. Bell tyckte detta var för mycket och affären blev inte av.

Excite blev senare köpt av AskJevees som senare döpte om sitt namn till Ask.com 2004 och hade då mindre än 2% av hela sökmarknaden.

Google visar idag över en miljard sökningar varje dag, och är värda över 147 miljarder dollar. Vilket är 196 000 gånger mer än vad Excite skulle betalat dem.


3. Blockbuster


Från mitten på åttiotalet till sent nittiotal var VHS kungen. Problemet då var dock att när VHS-banden lanserades, kunde de kosta upp mot nästan 1000 kronor per film. På grund av detta började videouthyrningsbutiker som Blockbuster ta vara på detta. De hade den perfekta lösningen och hade en veckoplan där de hyrde ut filmer på post och hade över 100 miljoner kunder världen över.

Till slut började tjänster som Netflix och Hulu förstöra videouthyrning. Ironiskt nog dock, så i början av år 2000 erbjöds sig Netflix att tillhandahålla Blockbusters online komponenter mot att Blockbuster skulle erbjuda urval från Netflix i fysiska butiker. Och på så sätt bli av med att skicka DVD:er på post, som då var Netflix affärsmodell. Enligt dåvarande VD på Netflix, Barry McCarthy, kastade Blockbuster skrattandes ut Netflix från deras kontor när de kom med förslaget.

2007 hade Blockbuster en onlinetjänst och var större än Netflix, som då erbjöd sig att sälja hela företaget till Blockbuster, men de tackade nej. Samma år bytte Blockbuster VD till James Keyes som tidigare varit VD på Seven Eleven, och han kom in med helt fel tänk.

James Keyes ansåg att Blockbuster ska hålla på med fysisk handel framför onlinehandel, och tog bort tjänsten de hade online. Inom loppet av 18 månader hade Blockbuster förlorat 75% av företags värde och efter tre år gick de i konkurs. Netflix sägs då att ha tagit många kunder från Blockbuster och har idag ändrat sättet vi ser på film och tv-serier.

2. Nokia


Nokia var ett av de mest ikoniska företagen under hela i slutet av 1900-talet och i början av 2000-talet. Företaget hade över 52% marknadsandelar över mobiltelefoner 2007. Och nu är de inget annat än nostalgi för de flesta.

Hela händelseförloppet till varför det blev så kan pekas ut till ett enda tillfälle under år 2010. Anssi Vanjoki, VD på Nokia, vägrade använda sig av Googles Android som operativsystem i sina telefoner.

Vid tidpunkten hade Nokia sitt eget operativsystem som kallades för Symbian, som hade utvecklats sen Apple hade presenterat sin första iPhone och ansåg det vara ett hot mot Nokia. Trots att de hade Symbian så delade företaget på sig för att satsa på ett nytt operativsystem kallat MeeGo.

Problemet var att både Symbianteamet och MeeGoteamet slogs om att få resurser från Nokia, ett stort problem i företaget internt. Beslut i specifika frågor kunde tas år efter att de kommit upp på agendan -och i techvärlden är ett år väldigt mycket.

Den logiska lösningen hade givetvis varit Android. Nokia kunde använt den öppna mjukvaruplattformen med sin egen hårdvara för att snabbt skapa en produkt för att få in pengar för förlorad tid så billigt som möjligt.

Men istället ska då Nokias VD sagt nej till Android och kallat det för en temporär lösning genom att säga "det är som att pissa i sina byxor på vintern för att hålla sig varm". Istället fortsatte Nokia att utveckla sina egna mjukvaror och kastade bort över fem miljarder dollar om året på detta. Ju längre tiden gick desto större blev iPhone och Android, och då de till slut dominerade marknaden.

2013 köptes Nokia upp av Microsoft för småpengar. Och inte ens ett sånt stort företag som Microsoft kunde hålla Nokia vid liv och kastade bort åtta miljarder dollar innan de dödade namnet Nokia.

Det finns en twist på detta dock. Nokia verkar komma tillbaka 2016 efter att skrivit på en deal med HMD Global. Ett företag som är ganska nytt, som också precis som Nokia, är från Finland. Dealen går mer eller mindre ut på att Nokia ska släppa nya telefoner och surfplattor under de tio kommande åren, så vi får se vad som händer.


1. Xerox


Tänk dig att i dina händer har den en av de största uppfinningarna någonsin, och sen att du ger bort för att du inte vet vad det är för något. Det är precis det Xerox gjorde med sin produkt Xerox Alto.

Xerox Alto var en experimentell dator från 1973. Den var långt före sin tid, kanske för långt, men det var den första moderna skrivbordsdatorn så som vi känner igen dem idag. Den hade en skärm, mus, tangentbord och mjukvara med filhanterare, som kunde kopiera och klistra och radera filer. Den hade ikoner, menyer, grafik och till och med ett lokalt nätverk som kunde koppla ihop flera datorer. Idén var att härma ett kontor fast på en skärm. En enkel, papperslös framtid. Alto hade med andra den första grafiska användargränssnittet på en dator.

Tidigare i dåvarande datorer, för att göra något, var man tvungen att skriva olika kommandon, och skrev man fel fick man börja om. Peka och klicka på ett grafiskt objekt var främmande idé.

Xerox gjorde över 1000 av dessa produkter men sålde ingen av dem, utan använde dessa själv och gav bort en del till universitet. Styrelsen hos Xerox förstod inte riktigt vad de hade och dess potential. Men när en man vid namn Steve Jobs såg den potentialen gav Xerox bort sin produkt till honom.

Företaget behövde vid den tidpunkten göra deras experimentella produkter, som Alto, billigare. De såg att Apple började sälja datorn Apple II för ett billigt pris, så 1979 bjöd de över Steve Jobs för att se om han kunde hjälpa dem att sänka priserna på produktionen. I dealen de gjorde fick Xerox en miljon aktieandelar i Apple mot att Steve Jobs skulle få informationen om allt "coolt" och revolutionerande Xerox hade att visa.

Enligt vittnen på plats ska Jobs ha blivit väldigt upprymd och påstått att företaget har suttit på en guldgruva i flera år. Steve Jobs fick alltså konceptet med mus och ett grafiskt användargränssnitt från Xerox. Ett företag som idag kunde ägt hela datorindustrin. Ett tag efter detta släppte Apple sin dator Apple Lisa som var kraftigt inspirerad av Xerox Alto. Apple Lisa inspirerade Microsoft att skapa Windows, och som nu ligger till grunden för att dagens smartphones ens existerar. Och det tragiska är att Xerox aldrig får cred för detta.

Och det var vår topplista på fem techföretag som har klantat till det rejält genom historien. Det gick mycket research in i denna artikel så om du har lärt dig något, sprid detta gärna till någon som kanske skulle uppskatta det, och lämna gärna en kommentar under - så blir vi på Typ Android jätteglada!

Inga kommentarer

Vänligen notera

Innehållet som publiceras på Typ Android omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du är som kommentatör helt ansvarig för det du skriver.

Använder Blogger.